Ghee

Skapa Hälsa
Enkelt att göra och kanon att använda i alla matlagning och bakning. Det är helt enkelt vanligt smör där mjölkproteinet tas bort, så det kan ätas om du undviker mejerier. Dock utfärdar vi en varning om du är mjölkproteinallergiker, det är inte 100% säkert att ALLT mjölkprotein försvinner i denna process.
Tillagningstid 2 t
Måltid Tillbehör
Portioner 4 dl

Ingredienser
  

  • 500 g smör av god kvalitet (gärna ekologiskt eller KRAV)

GÖR SÅ HÄR
 

  • Sätt på ugnen på 50 grader varmluft (alternativt spisen på låg värme)
  • Smöret måste värmas upp på låg värme så att det inte riskerar att brynas. Det ska samtidigt vara tillräckligt hög värme så att mjölkproteinet koagulerar och sjunker till botten.
  • Lägg smöret i en tjockbottnad kastrull och sätt in i ugnen i upp till två timmar
  • Rör inte om i smöret, fällningen ska vara kvar på botten. Råkar du röra upp massan som ligger i botten av grytan är det bara att vänta till den sjunker till botten igen.
  • Låt det smälta smöret svalna under några minuter.
  • Filtrera det smälta smöret genom ett flergångskaffefilter eller en ostduk ner i en värmetålig behållare till exempel en glasburk.
  • Om du vill kan du redan nu smaksätta med lite salt om du vill
  • Kan med användas på smörgåsen, smakar dock inte som vanligt smör. Vill du ha den som bredbart alternativ bör du spä ut med en annan neutral olja av god kvalité så gheen blir mer bredbar och lite rundare i smaken.
    Utmärkt val att steka i eftersom den har hög rykpunkt.

TIPS

Du kan förvara din ghee i rumstemperatur i en tätförsluten burk eller i kylskåpet. Det klarar sig i flera månader, om inte längre, så du behöver inte oroa dig för hållbarheten. Tänk på att om du förvarar ghee i kylskåpet så kommer den bli väldigt hård, mycket hårdare än smör och svårarbetad. Ta därför fram den i god tid innan du ska använda den.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Betyg